Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. august 2013

Champignon

Hej,

I starten af sommeren før tørken satte ind, fandt jeg champignonerne som vist på fotoet. Jeg ved at det næsten umuligt at skelne mellem de forskellige champignoner, men håber nogen tør gøre et forsigtigt forsøg.

De var del af en stor heksering på et græsareal beliggende på en lidt sandet bakketop grænsende op til en majsmark. Sidste år gik der køer på marken. De var anisduftende, og velsmagende. Dog bemærkede jeg også en ret kraftig metallisk duft og eftersmag. Ikke generende, blot tilstedeværende. Min kæreste bemærkede ikke denne eftersmag. Jeg vurderede at der var en let rødmen ved gennemskæring og ingen gulnen. Igår fandt jeg champignoner på samme voksested, og tøvede ikke med at samle dem. De var fulde af sand, og fik en let skylning og efterfølgende aftørring, hvilket fremkaldte gulnen i hathuden (ikke ved hatrand og stokbasis). Igen var der let rødmen ved gennemskæring, men det er den gulnen der også skete, som forvirrer mig. Nogen bud? Igen en duft og bismag, som jeg bedst kan beskrive som metallisk.

Et lidt alvorligere emne er, at ejeren af marken hårdnakket påstår at der på hans ejendom (de omkringliggende marker og et lille skovareal) er gjort fund af snehvid flusvamp klods op af champignoner. På nævnte bakketop stod et ældre, fuldt udfoldet eksemplar af en svamp, som jeg desværre ikke har et foto af. Men den havde i sit sene, meget udfoldede stadie, blege lameller. Ikke kridhvide, men cremefarvede. Den var let udtørret, og havde en let skællet hathud, som stadigt var væsentligt hvidere end de omkringstående ældre champignoner, hvor lamellerne jo nærmest var sorte. Stokken var ca. halvanden cm i diameter og omkring 12 cm lang, med tydelig ring. Hatten var ca. 12-13 cm i diameter, og lugten var vammel, måske mest pga det fremskredne stadie. Det var svært for mig at vurdere om det der var en tydelig skede ved stokbasis. De nærmeste træer var pil i et læhegn ca. 6-7 meter væk. Kan det på nogen måde have været en gammel snehvid fluesvamp?

Med venlig hilsen Ena


Foto: Ena Egelund/Champignoner

De senest indberettede arter i Naturbasen: