Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. august 2013

"Kælede" for en lækat. :o)

Jeg havde en sjov oplevelse til aften:

Tænk at man skulle prøve at stryge en lækat tre gange ned over ryggen (inden fingrene måtte fjernes hurtigt, eller bides i!). Hundene og jeg fandt den i et buskads, og da den ikke turde vende bagdelen til hundene, fik jeg et godt, nært og langt kig på den bette, men meget højtråbende fætter. :)

Troede det var en rovfugl med bytte, hundene havde opdaget i buskadset, men det blev istedet mig der blev den overraskede.

Sjov oplevelse.

Og den bette fætter slap (selvfølgelig) helt uskadt, og selv min terrier kunne den sætte sig i respekt overfor!! :-D

Sød var den dæleme osse. Brun med lys underside, og ca 20-30 cm lang.

-Gad vide hvor mange som har strøget en fritlevende vild lækat på ryggen..? Nok ikke mange! ;-)

Det KAN også have været en brud, jeg fik ikke et godt kig på halen da den udelukkende bakkede, og halen deved kom ind under dyret.

Men jeg mener ret sikkert, at den var for stor og kraftig til at være en brud. Størrelsen passede fint med en lækat-han.

Mvh

De senest indberettede arter i Naturbasen: