Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. august 2013

Så er den gal igen! Poppelknas%&#@?!

Set i dag i Næstved.

En poppelsværm med vegetativ formering, hvor træerne har kviste med store blade og kviste med små blade. Her er ikke bare bladstørrelsen, men også bladformen, bladstilkene og kvistene som er forskellige mellem kviste med henholdsvis store og små blade.

I teksten til et af billederne skriver jeg, at kvistene er furede. Ved nærmere eftertanke er det nok mere beskrivende at kalde kvistene for kraftigt vingede, men bedøm selv.

De helt unge blade med nogle meget korte hår i bladranden og på bladoversiden, mens underside og bladstilk er glat. På ældre blade ses få meget korte hår i bladranden.

Bestemmelsesnøglerne i Dansk Feltflora og Flora Nordica rækker ikke til at bestemme denne poppel. Illustrationerne hos Den Nye Nordiske Flora hjælper heller ikke. Artsbeskrivelserne i Træer og Buske – Havens Planteleksikon fra De samvirkende danske Haveselskaber giver heller ikke noget entydigt svar.

Havde kvistene med de henholdsvis store og små blade siddet på forskellige træer, havde jeg ganske givet nået frem til en bestemmelse, men ikke nu! Og dette giver mig i parentes bemærket stof til eftertanke.

Før jeg kommer nærmere ind på besværlighederne, så følger her en række billeder af træet. Der er ikke livlig rodskudsdannelse, - bare sådan stille og rolig rodskudsdannelse.

Hilsen

John

PS: Efter jeg skrev ovenstående og kæmpede videre med bestemmelsen et stykke tid, er jeg dog nået til et resultat. Det kommer efter billederne, og jeg vil gerne lige hører andres input, før jeg indobser.



Foto: John Holst, bag Næstved Storcenter

De senest indberettede arter i Naturbasen: