Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. august 2013

Billeder og historie sjov...

Hejsa :-).

Jeg ville bare lige dele disse billeder med jer. Det første er ''Lasius Niger'' (sort havemyre) og det andet er ''Formica Fusca (sort slavemyre).

Jeg har nu i knap og nap 2 måneder haft mine sorte slavemyre dronninger. Endda 4 af dem, og de har "accepteret" hinanden, og jeg læste også på internettet at, ligesom myrmica''erne, de gerne har flere dronninger. Med 4 dronninger skulle man tro det ville gå "hurtigt", at få et tue på benene... Dette er ikke tilfældet! De har været ekstremt langsomme! De har dog lagt mange æg, som er blevet til pubber og endda blevet til myrer, men så snart en af de nyudklækkede myrer var kommet på benene, så dompede de resten af pubberne, æggene og larverne.. Havde denne ene myre i et par dage, og dræbte den så (Spiste den muligvis?) Nogen der kan svare mig på hvorfor dette sker?

- Nu har de 4 dronninger 13 arbejdere, og omkring 30 pubber, meget få larver og ingen æg. Jeg fodre dem med mindre insekter, som fluer, melorme, osv..., da de ikke interessere sig for hvorken vand, honning eller ahornsirup... Så denne art er tydeligt kødædere :-).

En af mine andre start-set-tuer, er så mine 2 sort havemyre tuer. Den ene har her til morgen fået klækket sin aller første arbejder fra pubben! Det var et stort øjeblik :-D. og denne (på billedet), har en masse larver og nogle æg, dog endnu ikke nogle pubber eller arbejdere, men den her har også bare lagt æg i massevis siden dag 1, hvor min anden dronning har koncentreret sig om bare en enkelt klump æg :-). De er utroligt glade for vand, og frugtsaft, som jeg har givet dem i dråber (ca en dråbe pr uge.).

Har ikke fået særlig gode billeder af resten af mine start-set-tuer, men jeg har en video - faktisk fra i går aftes - hvor jeg fodrede mine sorte slavemyrer med en lidt større melorm, end de er vant til, og arbejderne kunne ikke få dræbt den, så efter 10 minutters kamp ca, begyndte dronningerne også at angribe - har aldrig set det før, og synes det var spændende. Jeg vil smide denne video op senere :-).

Mvh. Frederik


Foto: Frederik Herregaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: