Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. august 2013

Ukendt stemme i mørket

Hej,

i går aftes var jeg ude og gå med en ven i området omkring Bildsø Strand på vestsjælland. Omkring kl. 21.10, hvor det var mørkt i skov-området, hørte vi en lyd jeg ikke har nogen ide om hvad var - men er ret sikker på at det var en fugl :)

Først troede jeg at et menneske "fløjtede" med et græs-strå, i ved hvor man ligger det mellem fingrene og puster "ind" i det - det kan sige sådan en ret hæs eller hvæsende lyd. Men da et mønster gentog sig, kunne jeg godt høre at det måtte være en fugl. Mønstret var omtrent således: "YYYYyyyyyYYYY yyy yyy yyy", altså en lang og lidt skiftende lyd efterfulgt at to/tre kortere ens lyde. Så var der en kort pause inden næsten gentagelse. Det var en forholdsvis langsom hæs lyd, og denne sekvens hørte vi en 4-5 gange. (det er mest tilfældigt at jeg brugte bogstavet y, det var ikke fordi det var en y-lyd).

Jeg er helt på bar bund med denne lyd, så jeg håber nogen kan nævne nogle mulige arter der kan sige sådan i mørket - så kan jeg selv prøve at finde noget der ligner på xeno-canto.

De senest indberettede arter i Naturbasen: