Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. august 2013

Kan småfugle trænes..?



Gårdens fugle er min hær..!

Jeg ser en larve på et af mine rosenkål, og reflektorisk, som en truet revolvermand i det vilde vesten trækker jeg min spurvefløjte og fløjter det alarmsignal, som de kender så godt.

Et splitsekund senere kommer 10 svaler hvislende i formationsflyvning hen over området og renser luften for ethvert insekt, og få sekunder efter er jeg omgivet af skovspurve ( faldskærmssoldater ), der omringer larven, og vupti lander der en musvit ( jægersoldat ) og snupper larven, og så er den terrorist bekæmpet.

Kors, hvor jeg drømmer. ;-)

Men det er faktisk seriøst noget i den stil, jeg arbejder på at kunne få til at fungere.

Mit spørgsmål er derfor, om jeg kan træne skovspurve og andre småfugle til sådan en leg, og hvordan jeg bedst kan gøre det..?

Jeg har tidligere prøvet med skovspurve uden større held, men jeg har måske fået en god idé til en ny metode, og måske kender andre til fif, som jeg ikke kender.

På forhånd tak for svar. :-)


De senest indberettede arter i Naturbasen: