Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. august 2013

Flyvende hanner af Højmose- og Siv-Mosaikguldsmed.

Jeg forsøgte i går at tage fotos af flyvende hanner af Højmose-Mosaikguldsmed i Toggerup Tørvemose, Gribskov.

Havde ikke held til at få skarpe billeder denne gang, men her er fire uskarpe:-), som måske er en diskussion værd.

Det er jo svært at se S3 i flugten, hvorfor mellemkroppens midterlinje bliver et vigtigt kriterium for, om det er Siv- eller Højmose. (Begge arter skulle findes på lokaliteten). Ud fra dette har jeg bedømt foto 1 og foto 3

til at være Højmose, men måske ikke samme individ. I begge tilfælde forekommer S3 også at være bred.

Jeg er mere i tvivl, om foto 2 og foto 4: Begge synes uden midterlinje, og S3 forekommer smal på foto 2. Kan det være Siv-?

(I alle fire tilfælde ses lange skulderlinjer, som sammen med størrelsen (og det sure miljø) skulle udelukke Efterårs-Mosaik i disse tilfælde, hvor dennes "kile" heller ikke kan ses).


Foto: Jørn Skeldahl

De senest indberettede arter i Naturbasen: