Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. september 2013

Parringsadfærd hos bånd-vejbien Halictus rubicundus

Jeg havde det privilegium her i august at være vidne til parringsadfærden hos bånd-vejbien Halictus rubicundus. Den 22/8 var jeg i gang med at fotografere hunnen fouragere på nogle Rejnfan, da hannen pludselig dukkede op ud af det blå og gennemførte en parring, der kun varede få sekunder. Omkring et kvarter senere gentog seancen sig, og sådan fortsatte det en god bid af eftermiddagen.

Scenariet gentog sig den følgende dag. Jeg og mit kamera kunne slet ikke følge med - der kom da billeder i kassen, men desværre er de meget uskarpe. Det lykkedes kun at få et par gode skud af hannen i luften lige umiddelbart efter en parring. Derfor denne tråd. Jeg vil gerne vise billederne, men synes ikke de er gode nok til at tilføje de observationer, jeg har indtastet.

Da det på den tredje dag gik op for mig, at jeg burde have brugt mit videokamera, var bierne væk. Hannen så jeg en enkelt gang siden - den 25/8, men hunnen dukkede aldrig op igen. Jeg håber, at det er fordi hun er gået i hi, nu hvor hun er blevet befrugtet - og ikke fordi hun er blevet spist af et andet dyr eller lignende.

Her er hunnen lige før det går løs.



Foto: Line Sabroe

De senest indberettede arter i Naturbasen: