Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. september 2013

Et stankelben til at blive konfus af!

For en uge siden havde jeg en tråd her om et stankelben med marmorerede vinger, som jeg tænkte, muligvis kunne være Tipula confusa www.fugleognatur.dk...show_message Spørgsmålet om dyrets identitet endte uafklaret dengang.

Jeg har nu, på min rude om natten i Malling, igen to nætter i træk haft besøg af det sære væsen (jeg mener ihvertfald, der er tale om samme dyr).

Desværre hviler der en forbandelse over dyret, eller over dets forhold til mig. Jeg KAN IKKE fotografere det med blitz. Enten bliver resultatet rimelig skarpt, men grotesk overbelyst, eller også bliver det mere naturligt i farverne, men uskarpt - eller det er galt med begge dele! Så jeg må bede om tilgivelse for de følgende billeder: jeg vil sende 4 billeder ialt, og ihvertfald de to første er gyselige.

En enkelt vigtig oplysning: det er virkelig et påfaldende lille dyr af et stankelben at være. Jeg vurderer kroppen til at være omkring 12 mm lang.

Første billede er fra d.6.9.2013 og taget inde fra huset, så dyret ses fra bugsiden. Den hvide del af vingernes marmorering ses her så nogenlunde, mens de sorte pletter er nærmest usynlige.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: