Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. september 2013

Lille natsommerfugl - Prochoreutis sp.?

Denne lille natsommerfugl - ca.5 mm kropslængde - satte sig for en kort bemærkning på vedbend i min have i Malling d.18.9.2013. På billedet her sidder den lige i solen, men jeg vil gerne understrege, at hvis den er overbelyst overhovedet, så er det ihvertfald kun i helt ubetydelig grad. Med det blotte øje opfattede jeg også straks dyret som "lysebrunt". - For 4 dage siden satte en Anthophila fabriciana sig praktisk taget samme sted, men jeg mente denne gang med det samme, at der måtte være tale om en anden art.

Jeg kan ikke sige, at jeg har lavet nogen meget omfattende research, men jeg er "faldet over" Prochoreutis sp. og kunne forestille mig, at dette måske var et godt slidt eksemplar af denne slægt (jeg er klar over, at den rummer to arter, som vanskeligt lader sig skelne fra hinanden). Men det kan være, der er andre muligheder - og måske er jeg helt gal på den.

Kan dyret på nogen måde identificeres? I så fald på forhånd tak!

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: