Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. september 2013

Åh nej, er det en sjælden båndflue?

Fra min have i Malling, d.21.9.2013:

I vedbenddækket på havemuren dukkede denne båndflue op - over min øjenhøjde, selvfølgelig. Og den skyndte sig at bore sig godt ind i bladhanget, inden den (kun for en kortere bemærkning) tog ophold på et blad, hvor den måske mente sig i sikkerhed for paparazzier.

Helt i sikkerhed var den nu ikke, mest fordi den havde en kraftig orangerød farve, som gjorde, at jeg fortsat kunne skimte den i den halvmørke sprække mellem de foranliggende blade. Men for mig stod den på ståen-på-tå plus manuel fokusering, to nederdrægtigheder på een gang, så man vil forhåbentlig have forståelse for, at billedet herunder (og det par andre, det nåede at blive til, inden dyret fløj helt væk) ikke just er af højeste foto-standard.

Jeg formoder da, at dyret er en båndflue, og jeg HAR også været Galleriet igennem. Det var heller ikke resultatløst (båndfluer er så dejlige - at finde et match til unikke vingemønstre synes jeg da lige akkurat, jeg kan finde ud af, når nu alt andet er så forbandet svært). Jeg kom fra Galleriet igen med een, og kun een, kandidat. (Men der er jo også de oprettede arter, som der ikke findes fotos af, og dem har jeg selvsagt ingen mening om!)

Kandidaten viste sig imidlertid, o rædsel, at være SJÆLDEN, en af dem med rød skrift. Og så bliver jeg nødt til at søge råd her i Forum: Jeg synes kun, vingemønsteret rigtigt peger på een båndflue, nemlig Chetostoma curvinerve. Denne har også den rigtige kropsfarve, der matcher mit dyrs. Kan det være den?? (I så fald, indsæt her - efter eget valg - et par passende eder og forbandelser over, at omstændighederne skulle være så elendige, at man ikke fik bedre billeder.)

Og selvfølgelig: hvis det ikke er Chetostoma curvinerve, kan dyret så identificeres som noget andet?

Vh Elisabeth



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: