Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. september 2013

Brun Pelsklanner - HJÆÆLP

Hej Allesammen.

Jeg er i vildrede! Hvordan definerer man "et stort generende antal" klannere??

Sagen er den, at vi er flyttet i ny lejlighed for godt 1 mdr. siden. I den gamle lejlighed blev jeg ved med at finde de hersens små biller, samt larver. Billerne gerne i vindueskarmen, larverne i mine køkkenskabe.

Jeg har læst og læst og læst, og er ENDELIG kommet frem til, at der er tale om den brune pelsklanner! Egentlig synes jeg det er lidt ulækkert, og selvom jeg kan læse mig frem til, at den er meget normalt, tænker man alligevel, om der er noget galt...

Nå, men vi er flyttet for godt en måned siden, og nu "vrimler" de frem... Jeg tænker vi har taget dem med os?

Når jeg skriver "vrimler" er det fordi, at vi generelt har et rent hjem, og her blir jævnligt fx støvsuget under ditten og datten, samt nærmest dagligt langs kanter, paneler, sprækker - you name it. Altså alm/grundig rengøring.

Alligevel lykkedes det mig igår TILFÆLDIGT at opdage 2 stk biller i vindueskarmen i køkkenet, samt 1 bille på gulvet i stuen.

Idag møder jeg endnu en bille i vinduet i køkkenet og OGSÅ en larve midt på gulvet, der ligger rullet sammen om et lille groft saltkorn fra gårsdagens aftensmad...

Er der noget jeg kan gøre, eller er jeg bare hysterisk??

Mvh. Winnie

De senest indberettede arter i Naturbasen: