Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. oktober 2013

Gråspurve æder hyldebær??

Hej med jer.

Jeg har længe undret mig over, hvem det var der åd mine hyldebær. Selv om jeg har et hyldetræ lige udenfor mit køkkenvindue, - hvor jeg samtidig har foderplads, og derfor et hav af fugle - så havde jeg endnu ikke set nogen gå på hugst i træet. Ikke før her til formiddag, hvor en gråspurv sad og plukkede bær. Det så grangiveligt ud til at den tyggede lidt på det, og så spyttede skrællen ud!? Da jeg nu havde fået øje på den ene, lagde jeg også mærke til flere andre som sad og nippede til bærrene.

En hurtig søgning på nettet, ledte mig ikke til nogen sider der fortalte at gråspurve spiste friske bær, så er det mine der er "usædvanlige", eller er det i virkeligheden ganske normal adfærd?

Jeg skal lige sige, at der er rigelig adgang til vand på min matrikel, så det er ikke fordi de tørster.

Mvh.

Susanne


De senest indberettede arter i Naturbasen: