Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. oktober 2013

Vandrefalk vel?

Hej,

jeg var på Røsnæs i lørdags (5. oktober), hvor det desværre var meget diset så der var intet træk og ikke meget gang i fuglene. Dagen blev dog reddet af denne falk, som jeg bestemte til vandrefalk på formen og meget tydelige skægstriber. Jeg fik set den fint i kikkerten, men kun kort da den pludselig forsvandt i noget der lignede et dyk bag træer, og jeg kunne ikke genfinde den trods et ihærdigt forsøg. Billederne blev dårlige (200mm/F6.3), da lyset var dårligt og den var lidt langt væk.

Når jeg kigger på billederne, er det eneste der generer mig, at undergumpen synes lys, med et svagt rødligt skær på nogle af billederne, hvilket fik mig til at tænke lærkefalk. Men jeg synes ikke vingerne ser slanke nok ud - jeg har dog tidligere taget fejl af disse to falkearter i felten.

Jeg tænkte at der sikkert var nogen her der kunne hjælpe mig af med min tvivl. Jeg bemærker i øvrigt også på billederne, at de midterste halefjer er en smule længere end de øvrige fjer, hvilket danner en lille spids midt i halen. Jeg ved ikke om dette er til nogen hjælp.


Foto: Mads Paulsen, Falk sp. Røsnæs, Oktober

De senest indberettede arter i Naturbasen: