Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. oktober 2013

Hvilken rovfugl højt oppe?

Denne fugl så jeg pludselige i går fra mit vindue svævende meget højt oppe, og den er "skudt" med makro, så det er kun få pixels der er at gøre godt med. Til gengæld har jeg den fra flere forskellige vinkler. Min første tanke var, at det måtte være en havørn p.g.a. de enormt store og firkantede vinger. Den havde en hale, som fik mig til at tænke ravn. Men som regel ender den slags jo som musvåger, og det har jeg også tænkt. Men dem ser jeg ofte svæve længere nede, og de syner meget mindre end denne her, når de stiger så højt op. Da den syner helt brun også på halen er jeg nået til, at det måske kunne være en ung havørn. Stedet den svævede er ikke så langt fra Odense fjord, hvor der holder havørne til. Men jeg er ikke klar over, om de svæver som musvåger. Nu venter jeg spændt på jeres afgørelse. Hvis det er en havørn, så er det min første i DK :-)

Odense, 08-10-13

Venlig hilsen Anni


Foto: Anni Lene Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: