Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. juni 2007

Er Blågrøn Rapgræs Danmarks mest oversete almindelig plante?

Blågrøn Rapgræs - Poa pratensis ssp. irrigata - vokser overalt, hvor man gider ulejlige sig med at kigge efter den, på lysåbne steder, især langs veje, men også mange andre steder.

Den skal sikkert have artsrang, men er meget overset. Helt ærligt, så havde jeg ikke bemærket den før, jeg tilfældigt fandt den på en strandeng på Sydvestsjælland. Så kiggede jeg efter den langs veje, i græsrabatter o.s.v. Og den var praktisk taget overalt.

Den ligner overfladisk en noget høj Enårig Rapgræs, men har ikke bølgede blade. Bladene er kort og brede og tydeligt blågrønne. Den kan måske også forveksles med Fladstrået Rapgræs, men denne har meget smallere blade og mindre top. Toppen er ret lille, men tydeligt større end hos Fladstrået Rapgræs; og så har den ikke de i regelen tydeligt sammentrykt- ovale strå, som Fladstrået Rapgræs har.

Den indgår vist også i vejgræsblandinger; men alligevel er det , at den er så almindelig og så overset.

M.v.h.

Poul Evald


De senest indberettede arter i Naturbasen: