Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. oktober 2013

Flere Epirritaer - kan de bestemmes?

For små to uger siden havde jeg en tråd her, hvor jeg spurgte til, om en bestemt Epirrita ("Oktobermåler") kunne bestemmes til art, og det kunne den ikke udfra foto alene. Jeg fik at vide, at det sommetider var muligt med hunner af slægten, men ikke med hanner.(Så "mit" dyr fra dengang var vel en han?) - Nu må jeg tilstå, at jeg er så uvidende, at jeg faktisk ikke ved, hvordan man skelner mellem kønnene hos Epirrita. Så jeg ved ikke, om det her er ørkesløst - men jeg klør på alligevel. :-)

Vi er i Virksund, sommerhusområde, d. 16/17.10.2013 (lige omkring midnat). Hele 2 Oktobermålere havde søgt til husets ruder. Det ene dyr lykkedes det mig at fotografere både udendørs og inde fra huset, m.a.o. både fra ryg- og bugside. Jeg ved ikke, om det kan hjælpe på noget? Der kommer lidt flere billeder, men her er først rygsiden af det dyr, som blev portrætteret fra begge sider.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: