Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. oktober 2013

Vandrefalk på stor afstand?

Ulvedybet, Gjøl, Nordjylland d.d.

På stor afstand 600-1000 m og dårligt lys fik jeg et par skud af denne, som jeg umiddelbart vurderedes om en (lidt større) falk. Den kom lavt over vandet, jagede en del småvadere op og udførte noget, der lignede "ukoncentreret jagt" gennem den opskræmte flok. Uden resultat vendte fuglen og returnede i samme retning, som den kom fra - nu dog i lidt større højde, ca. 10 m og svagt stigende. Desværre var afstanden på 5-700 m, og der var ikke meget lys at gøre godt med på de kanter, så fotos er af elendig kvalitet. Fuglen forekom relativt mørk på både over- og underside - måske også et resultat af lysforholdene.

Min egen vurdering efter at have set på fotos er en Vandrefalk, antageligt juv, da jeg mener at kunne ane en lysere isse/øjenbryn (foto øv. t.v.).

Kan I på givne baggrund oplyse ID?

Pft og vh

Søren


Foto: Søren G. Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: