Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. oktober 2013

Er det sommerfugleæg?

Jeg er ved en fejl kommet til at lægge en tråd ind i forkert forum. Det var her, den skulle have været - jeg har allerede måttet skrive den to gange, fordi jeg fra "Insekter og entomologi" blev rådet til at søge herover. Og så lavede jeg den kæmpe bøf at lægge den nye udgave i "Insekter og..." ENDNU en gang. Her er den: www.fugleognatur.dk...show_message

Meget kort opsummering: Virksund, d.16.10.2013. Disse godt 100 æg sidder på undersiden af et blad af en plantet hortensia - på en sommerhusgrund, der iøvrigt er NÆSTEN ren skov/mosepræget naturgrund. Æggene er hver for sig ca. halvanden mm i diameter.

I trådens allerførste udgave (suk) - man kan evt. www.fugleognatur.dk...show_message - blev det foreslået, at det kunne være æg af Noctua pronuba, underbygget af links. Disse links så ret overbevisende ud, synes jeg, hvad æggenes form angår, men "mine" æg er væsentligt mørkere i farven.

Kan nogen her hjælpe m.h.t. vink om, hvem der mon har lagt æggene?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: