Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. november 2013

hvilken stor sort træbuk?

Goddag.

dd på Sydfyn fandt jeg denne døde træbuk.

Jeg har været lidt omkring i den svenske national nyckle. Jeg har kigget på S. scutellata, men synes mit dyr mangler den gule plet imellem dækvingerne forrest og brystet har mere parallelle sider.

C. scopolii passer heller ikke, for dækvinger er mere punkterede end de er mønstrede og den har ikke nogen sidetorne.

H. bajulus passer nogenlunde, for den jeg har, har også en lille blank forhøjning på begge sider af midterlinjen på ryggen af brystet. min måler dog 23 mm og i den svenske bog er de angivet til at være 7-21 mm. Men brystet bajulus har runde sider, min er mere parallelle. jizzet passer heller ikke.. hmm..

monochamus sp ligner rimeligt, men de har alle hjørne torne på brystet. Det har min ikke..

Stenostola sp ligner også ok, men de virker mere slanke i jizzet og størrelsen er opgivet til 9-14 mm. igen alt for lille.

P. cylindrica ligner også, men er for lille.

nu har jeg ikke flere bud. Er det overhovedet en træbuk? eller har jeg overset den rigtige art?

Jeg vil blive glad for noget hjælp her. :-)

vh Kristian.


Foto: Kristian Graubæk

De senest indberettede arter i Naturbasen: