Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. juni 2007

Lille "redningsaktion" (Musvit)

Søndag, da min kone og jeg sad ude på terrassen og nød en kop kaffe, sagde fruen: se ovre i naboens have, hvad laver de musvitter? - og rigtigt, der var noget helt galt, jeg fik fat i kikkerten og kunne nu se en musvitunge der hang uhjælpelig fast i noget redemateriale,nylon, der var snoet, som et stykke tovværk omkring det ene ben. Jeg fik fat i min stige i en fart, kom over i naboens have og fik stigen sat op til redekassen, hvor den lille fyr hang baskende og skrigende. Det snoede nylontråd var næsten ikke til at få løst op, men det lykkedes da - jeg fik ungen med hjem, her fik vi en saks på, så vi kunne klippe og løse trådværket op. Det var nu spændende om benet havde taget skade, men selv om det var skrabet, kunne den bukke leddet, da den sidste tråd var fjernet. Vi gik så over til hegnet - og da jeg åbnede hånden fløj den, iøvrigt, vitale musvitunge de 4-5 meter - over til sin "familie", der forvirret havde fulgt optrinnet, - og det var dejligt at se, - og det var også godt, at man ikke skulle til at optræde "humant" - og slå staklen ihjel! Mvh. Henning

NB:Der var ikke tid til at tage et billede af situationen, så jeg forsøger mig som illustrator!


Foto: Henning Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: