Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. december 2013

Hvilken (tror jeg nok) mikro-julehveps?

Glædelig jul til alle!

D.24.12. dukkede et lillebitte dyr pludselig op på vores spisebord i Malling. Kan muligvis være kommet fra adventskransens gran (?). Dyret var så elskværdigt bl.a. at lade sig fotografere siddende lige ovenpå et bogstav i en opslået avis på bordet, som svarede præcis til dyrets kropslængde, og det var jo herefter en smal sag at måle dette bogstav. Jeg kan derfor med stor sikkerhed sige, at dyret var 2 mm langt, hverken mere eller mindre.

Desværre var underlaget hvidt, og dét har nok snydt mit kamera til ikke at lade lys nok slippe ind til selve dyret. Ihvertfald indrømmer jeg, at billederne ikke er de bedste, heller ikke engang hvad farver/lyshed angår - dyret er nok for mørkt. Jeg formoder, at det drejer sig om noget årevinget i den absolutte miniatureafdeling, måske en mikro-snyltehveps. Og jeg regner såmænd IKKE med at få den bestemt - men det KUNNE jo være, at nogen alligevel havde en idé om f.eks. slægten, alene udfra de få foreliggende facts (2 mm lang, set i live - indendørs - selve juleaftensdag?).

Jeg sender 4 billeder ialt, her kommer det første.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: