Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. januar 2014

Pindsvinebillen´s kamp



En lille iagttagelse om Pindsvinebillens kamp mod vandet´s rasen ved Kristiansholm Plantage.

Jeg har i løbet af år 2013 fundet Pindsvinebillen flere steder langs stranden ved Kristiansholm Plantage.

Et af de første er trygt og sikkert, her kan vandet ikke nå skrænten, men længere nede, hvor Digesvalerne bor om sommeren er stedet meget udsat, med bl.a Orkanen Bodil´s rasen ,er stedet her blevet næsten ødelagt.

Den 8.1.14 gik jeg en tur langs stranden.

Jeg fandt 1 Pindsvinebille i det første sikre område.

Da jeg kom til den høje skrænt, var stedet som jeg havde fundet det hold Pindsvinebiller på væk, men lidt højre op var der en smule grønt område, her var der Smaltæger, 1 Pindsvinebille. Lidt længere henne i et mindre hjørne var der mere grønt,(her plejer der at være en masse planter om sommeren), her var der 1 Pindsvinebille, en del smaltæger, Sandhopper og nogle myrer.

Med blæsten igår aftes, er jeg spændt på om de Pindsvinebiller der bor i Digesvalernes omsråde vil overleve denne kamp mod vandet.

1. foto et af de sammenstyrtet steder


Foto: yvonne engmann

De senest indberettede arter i Naturbasen: