Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. januar 2014

Radeløv?

Denne radeløv fra Aarhus er i flere omgange blevet indtastet som rundfinnet radeløv (ssp. trichomanes), men da den tilsyneladende er vintergrøn (hvilket ifølge DNNF peger på kalk-radeløv ssp. quadrivalens, er der vist brug for en bekræftelse.

Planterne gror (desværre) på en jernbanepille midt i Aarhus å, hvorfor det er umuligt at få planterne i hånden. De kan kun observeres på et par meters afstand fra Brabrandstien.

Jeg har i dag taget følgende halvdårlige billeder (i mørkt vejr om med fuglelinsen i et forsøg på at lave et par close-ups), som rigtig nok viser at småbladene forbliver på bladet i vinterhalvåret. Er denne karakter nok til at dømme ssp. quadrivalens?

Jeg synes egentlig at bladafsnittene er lige så meget ægformede som rektangulære, men det er svært at vurdere på afstand?

Øvrige karakterer kan måske ses af billederne af personer mere kyndige i bregnebestemmelse end jeg?

Jeg håber der er hjælp at hente til at få den sat på plads én gang for alle.

Mvh. Kevin.


Foto: Kevin Kuhlmann Clausen

De senest indberettede arter i Naturbasen: