Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. februar 2014

Hvilket mindre stankelben(?)?

Jeg sidder her og prøver at få perioden med vintervejr til at gå med at rode efter "uopklarede sager" mellem den forgangne sæsons billeder. Nu er jeg faldet over et muligt hattrick: 3 billeder fra sidst i oktober til først i november, alle ikke bare taget i min have i Malling, men også taget indenfor det samme ganske lille område - alle 3 fundsteder ligger kun få meter fra hinanden. Det forekommer mig, at der meget vel kunne være tale om samme dyr, eller ihvertfald om repræsentanter for samme art, hvis ikke det ligefrem er samme individ.

Det drejer sig om et stankelben/en stankelbenslignende skabning, som jeg kun husker det helt klare om, at den forekom mig en anelse for lille til at være et "rigtigt" stankelben, hvorfor jeg antog, at det nok snarest var en styltemyg el.lign. Men da jeg ikke kender alle "rigtige" stankelben (Tipulidae), var det nok en lovlig dumdristig antagelse!

Jeg vil undlade at vise "dyr nr.1", som var en hun, der blev set d.20.10.2013. Billederne af denne blev rigtig dårlige og for mørke. Men jeg har nærlæst dens karakteristika, så godt jeg kunne, og er 99% sikker på, at dette dyr er samme art som de to andre (hvis ikke direkte samme individ): samme ribbestruktur i vingerne, samme tegning på brystet, tilsvarende ret lange antenner.

Dyr nr.2 blev set d.24.10.2013 og så sådan her ud:

(fortsættes!)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: