Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. februar 2014

Biller i køkkenskabet

Hejsa.

Jeg har gennem noget tid observeret nogle små mørkebrune biller i str. 1-1 1/2 mm. Man kan næsten ikke skælne hoved fra krop og benene ligger tæt under kroppen så kan ikke se hvor mange den har og om det overhovedet er er fugl eller fisk.

De dukkede først op i havregrynsskålen og troede egentlig det var et lille korn af en art. Nu sejler køkkenskabet i honning og de er OVERALT. I tebrevene, pastaplader, grødris, havregryn.. allesammen klistret ind i honning. Jeg fabdt sågar små larver/orme i pålægschokoladen. der var "gravet" en fordybning rundt om dyret. De var hvidlige og ca samme str. som billerne, måske lidt mindre.

Alt er nu rengjort og skabet er tømt men de dukker op med jævne mellemrum stadigvæk.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad det er jeg har med at gøre her og evt. hvad jeg kan gøre for at undgå dem i fremtiden.

Ps. i sommers havde jeg en kamp med bananfluer efter 14 dages ferie i Tyrkiet, kan det have et sammenhæng?

På forhånd tak

De senest indberettede arter i Naturbasen: