Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. maj 2005

Gøgeurt

Jeg har fundet en fantatisk blomstereng, hvor det ligenu vrimler med gøgeurt (samme sted hvor jeg har fundet hulkravet kodriver en masse og blå og gule anemoner).

Nu kommer så spørgsmålet:

Er alle disse tre planter maj-gøgeurt?:

www.fotokritik.dk/kritik...

Jeg har været nødt til at lægge billedet andetsteds, da jeg ikke kunne presse det ned under de 50 kb i en ordentlig størrelse og kvalitet til bestemmelse.

Umiddelbart kan jeg bedst få den til venstre til at passe med purpur-gøgeurt pga. følgende: opadbøjede kanter på læben, meget svag 3-deling af læben, næsten uplettede blade (det meget plettede i nederste venstre hjørne tilhører en anden plante) og lokaliteten (vældmose); MEN så skulle den altså være en måned for tidligt ude! - Er det sandsynligt?

Det to i midten og til højre ved jeg heller ikke med? - Den ene er vel sagtens maj-gøgeurt, men hvilken, og hvad er den anden så; hvis de altså ikke bare begge er variationer af maj-gøægeurt...? - Jeg er forvirret! :-S

- Mvh. Morten

De senest indberettede arter i Naturbasen: