Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. februar 2014

Hjælp! Mangler sjældne, uddøde og arter som kun har et levested tilbage!

Hej

I forbindelse med mit program om biodiversitet - på net eller TV har jeg brug for hjælp!

Hvert program handler om en naturtype.

I hvert program er der faste elementer som: Den sjældne, Den uddøde og Den sidste! (eller noget i den stil)

1) Jeg mangler arter som idag er meget sjældne og som kan lade sig gøre at filme - inden for alle artsgrupper og levesteder.

2) Arter som er forsvundet fra et Danmark og som var tilknyttet en landskabstype Feks. Eng - Svalehale, Skov - Eghjort.

3) Arter som er så tæt på at uddø som en art kan være med kun et levested tilbage: Sortplettet Blåfugl - Høvblege (Møns Klint), Stor Guldløber - Voderup Klint (Ærø), Bjergsalamander - Bolderslev skov og området omkring, osv.

Har noteret flg. som mulige kombinationer - hjælp søges til at udfylde huller og give flere bud!

De Sjældne

Kyst: Grønbroget Tudse (Ærø),

Overdrev: Klintoldenborre

Skov: Stor Gøgeurt, Blå anemone,

Hede: soldug, vibefedt, (næringsfattig kvælstoftilskud), plettet gøgeurt.

Eng: Engblomme, Purpurgøgeurt

Bæk: Kongeguldsmed, Grøn Kølleguldsmed, Ørred (gener)

Å: Hav-Flod Lampret, Snæbel,

Sø: Ål,

Det Sidste (levested) ( De sidste)

Kyst: Stor Guldløber (Ærø)

Overdrev: Sortplettet Blåfugl (Møn) (Evt overgang fra Bulbjerg - uddød der 1997)

Skov: Flueblomst, Orkide (Allindelille fredskov, Midt-Sjælland)

Hede:

Eng:

Bæk:

Å: Flodperlemusling (Varde Å), Vandranke, Finnestribet ferskvandsulk.

Sø: Dyndsmerling (Sølsted Mose)

De uddøde

Kyst:

Overdrev: Sort Ildfugl, (gen-indvandret)

Skov: Eghjort, Egbuk, Mnemosyne, Egesommerfugl, Slåensommerfugl,

Hede: Urfugl

Eng: Svalehale, Stork

Bæk:

Å:

Sø: Europæisk Stør (Filsø)

De senest indberettede arter i Naturbasen: