Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. marts 2014

Naturdag på Røsnæs d. 14. september 2014

I snart mange år har lokalafdelingerne af DOF Vestsjælland, DN og Danmarks Jægerforbund sammen med Naturstyrelsen i fællesskab arrangeret en Naturdag på spidsen af Røsnæs på Naturens Dag. Vi har naturligvis haft en masse aktiviteter bl.a. selvfølgelig guidede fugle-, botanik- og stenture og ringmærkning af fugle. Vi har hver gang inviteret egnens grønne foreninger til at deltage med boder og aktiviteter, bl.a. har Dansk Etymologisk Forening et år haft et par sommerfugleture. De var desværre ikke nogen særlig succes da det var temmelig småt med sommerfugle den dag.

Nu er jeg imidlertid kommet på den tanke at vi på årets Naturdag d. 14. september kl. 10.00-15.00 i stedet for en guidet tur der er helt afhængig af at man lige finder nogle sommerfugle på selve turen, kunne udlevere små rengjorte bægre, fx salatbægre, smøreostebægre o.lign. til børn som så selv kunne finde små dyr - alle mulige: larver, snegle, biller, edderkopper, skolopendre osv. - og bringe dem tilbage til bestemmelse hos et "ekspertpanel" på ca. 3 personer. Jeg tror at det kunne være et stort hit.

Mit spørgsmål er nu om nogen her evt. ville melde sig som "eksperter" til panelet. S.U.

En mulighed kunne også være at der - som supplement eller alternativ til ekspertpanelet - blev oprettet en hotline til Fugleognatur hvor vi så uden at være eksperter mht. små dyr kunne hjælpe med at fotografere og indsende billeder. Det kræver at nogen holder øje med spørgsmålene og svarer ret hurtigt, men i modsætning til ekspertpanelet behøver de jo ikke lige at befinde sig på Røsnæs. Dette kunne også være en slags reklame for Fugleognatur som jeg selv er ret begejstret for.

Vi har normalt ca. 1000 besøgende på dagen.

Mange hilsner

Jens Boesen

De senest indberettede arter i Naturbasen: