Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. marts 2014

Lidt kritik af Porter ...

Har lige modtaget Jim Porters bog om sommerfuglelarver...

Her er mit første indtryk:

Hm-hmmmm!

Lad mig tage et par af de allerførste eksempler, jeg overhovedet slog op på, inspireret af bla. et par aktuelle tråde:

Cybosia mesomella - Der nævnes ikke en dyt om, at larvens børster faktisk er "fjerlignende" - hvilket er et absolut kendetegn ???? - sammen med Rosenbjørn (Miltochrista miniata), hvor det heller ikke nævnes ??

Check selv:

Dag-lavspinder:

www.lepiforum.de/lepiwiki.pl...

Rosenbjørn:

www.lepiforum.de...pic6448.jpg

Cyclophora Albipunctata:

Der nævnes intet om den tydelige "plet", som denne larve kan have ca 1/5 henne (vist på 3 segment, på siden) - og intet om, at larven kan være BRUN ????

www.lepiforum.de/lepiwiki.pl...

Drepana falcataria - Birke-seglvinge:

Den tydelige subdorsale linie, som afslutter den brune ryg i overgangen til den grønne side er ikke nævnt = Et kendetegn, som netop skulle adskille den fra Drepana curvatula - Brun seglvinge, som ikke har denne kraftige overgang mellem grøn og brun - altså mere utydelig overgang???

Her Falcataria:

www.lepiforum.de/lepiwiki.pl...

... og her Curvatula:

www.lepiforum.de/lepiwiki.pl...

Bevares, det er pæne fotos, meeeeen ... jeg havde da regnet med, at larvebeskrivelserne var checket/ i orden - ja, jeg havde nær sagt "Bibelen" ift larver

:-(

mvh Kjeld


De senest indberettede arter i Naturbasen: