Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. juni 2007

Mariehøne"fødsel"

Jeg har i dag overvåget en mariehøne"fødsel" efter i nogen tid at have holdt øje med en puppe af en syvplettet mariehøne.

Puppen sad på en stilk af en havelilje, og da jeg kiggede til den i morges, var fødslen gået i gang. Det så noget faretruende ud, men mariehønen klarede at holde sig på blomsterstilken.

Det tog ca. 10 minutter fra det stadium, hvor jeg tog det første billede, til den var helt ude af puppen.

På mindre en en halv time havde den kravlet hele vejen rundt om stilken og havde sat sig på puppeskallen igen.

Efter ca. 3 timer havde den tydelige prikker, men var stadig gul. Selvom den bevægede sig lidt omkring på stilken, vendte den flere gange tilbage til puppen. Er der nogen speciel forklaring på det?

Efter ca. 10 timer var den blevet lidt mørkere i farven, men var dog stadig gul, og efter yderligere et par timer var den væk.

Gerner


Foto: Gerner Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: