Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. juni 2007

En lille historie om misforståelser og rejsetider

I forsommeren 2005 søgte jeg om midler til at rejse til det område i Frankrig, hvor de fossiler jeg brugte til specialet oprindeligt var fundet. En lokal palæontologisk forening dernede, havde planer om en udgravning på lokaliteten og jeg var selvfølgelig ivrig efter at komme ned og deltage.

Gennem min vejleder, han er franskmand, lykkedes det at finde ud af, hvem udgravningslederen var, og komme i kontakt med hende.

Ikke helt uventet var hun interesseret i at få en med på holdet, der i forvejen arbejdede med fossiler fra lokaliteten, så vi fik hurtigt en aftale på plads - troede jeg!

Tiden var knap så alt foregik over hals og hoved og planlægningen var stort set ikke eksisterende.

Da det var begrænset hvad jeg kunne skrabe sammen af penge med kort varsel, blev min tur derned en kringlet affære. Jeg tog fly fra København til Paris, TGV fra Paris til Lyon og regionaltog fra Lyon til Riom. Hvert skift inkluderede ventetid på 1-2 timer, så alt i alt tog det mig 11 timer at komme fra Kastrup til Riom. Men det var billigt!

Rimeligt træt og meget sulten, sad jeg på stationen i Riom og ventede på, at blive hentet. Jeg havde aftalt med Sophie, at hun ville hente mig i bil, så jeg kunne komme de sidste 30 km fra Riom til Menat. Men der kom ingen. For ikke at virke alt for utålmodig, besluttede jeg mig for at vente en times tid inden jeg ringede. Hun kunne jo være blevet forsinket, så jeg sad på en gudsforladt station på størrelse med stationen i Hobro, omgivet af mennesker der taler et sprog, jeg kun med stort besvær kan forstå. Da jeg endelig fik taget mig sammen til at ringe, viste det sig, at vi var gået helt fejl af hinanden. Hun regnede først med, jeg kom to dage senere, var taget hjem på weekend i Gannat 80 km derfra og var i øvrigt på vej i byen sammen med nogle venner! Hun kontaktede en af de studerende i Menat, der havde bil. Han indvilgede i at hente mig og efter endnu en times venten og en halv time i bil befandt jeg mig endelig i Menat, 15 timer efter, jeg var stået på flyet i Kastrup. Jeg sov tungt den nat!

To måneder efter udgravningerne i Menat skulle jeg på endnu en tur til Frankrig. Jeg havde på forhånd meget klare aftaler om, hvem jeg skulle møde hvor og hvornår!

Billede fra udgravningen. Bagerst fra venstre Guillaume, Alexandra og André, forrest fra venstre Cyrielle og Professor Sophie Hervet.



Foto: Michael S. Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: