Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. juni 2007

Små- eller storbladet lind

Jeg har i går indtastet en obs og uploaded et billede af et træ, som jeg har bestemt som småbladet lind.

Både i en fotokommentar og af kvalitetssikringsudvalget er jeg blevet gjort opmærksom på, at det nok er forkert.

Jeg beklager, at jeg ved bestemmelsen nok ikke har været grundig nok, og har efterfølgende forsøgt at finde yderligere info til hjælp for bestemmelsen, ligesom jeg har kigget nærmere på træet igen, samt taget nogle nærbilleder af bladene.

Hvis jeg har forstået kvalitetsudvalget skrivelse korrekt, mener man der, at der er tale om storbladet lind. Det passer godt med, at der ikke nogen røde hår på bladene, og at der i blomsterstanden kun er 4-5 blomster. Til gengæld skal man kigge meget godt efter, for at finde dun eller hår på blade og stilke.

Jeg vedlægger mine nye fotos og hører gerne, om jeg kan rette obs og billede til stobladet lind.

Gerner


Foto: Gerner Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: