Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. marts 2014

Pterostichus niger eller melanarius

Jeg har en masse løbebiller som jeg har bestemt til P. niger, men er i tvivl om hvorvidt det egentlig er P. melanarius. Min tvivl kommer når de er mellem 15-18mm hvor de overlapper hinanden. I min nøgle burde jeg kunne skelne de to arter ved at se på det sidste tarsale segment. Hvis der er hår herunder burde det være P. melanarius. Jeg har en masse der bare har sådan omkring 4 lange hår men er ikke det jeg ville kalde hårede under, dog har de jo flere hår end de store arter der slet ikke har disse hår, hvilket gør mig i tvivl. Jeg har vedhæftet et billede af de hår jeg snakker om, måske i kan hjælpe med at sige om det er P. niger eller P. melanarius?

Eller kender i andre gode kendetegn til at skelne de to arter?

Jeg har også taget et billede af pronotum, da "tanden" skulle være forskellig på de to, men jeg ved ikke hvordan.

Mvh Pernille


Foto: Pernille Elleriis

De senest indberettede arter i Naturbasen: