Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. marts 2014

Etik, planteindsamling

I tråde om sommerfugle popper der med mellemrum debatter op om etikken i indsamling af sommerfugle/insekter. Helt grundlæggende er der nogle der mener, at AL nåling til "hjemmebrug", er fy-fy. Indsamling fratager andre muligheden for at nyde det samme levende eksemplar. Svalehale som dagpåfugleøje.

- Hvordan ser det ud hér i planteverdenen? Orkideer er fredede, og dem lader man stå. Punktum. Samt de andre ca.35 fredede planter. Men så er der rødlister, og der er lokale rødlister. (Og hvordan finder man iøvrigt dem?)

I "Dansk flora" er der ikke megen hjælp at hente, hvis man ikke "kan læse mellem linierne".

Hvordan skal man f.eks. forstå, når der om Dansk Arum(Ingefær) står at den findes "Hist og her i næringsrige skove........".

Og om kærmysse står der: "Temmelig almindelig i den nordøstlige del af Sjælland.......i øvrigt sjælden".

Og skælrod forekommer "Hist og her i Østdanmark......i øvrigt temmelig sjælden".

- Jeg taler ikke om at drage hærgende gennem landskabet, efterladende et stort opgravet spor i kølvandet.

Men som vordende botaniker læser jeg ting, som jeg godt kunne tænke mig at få bekræftet ved selvsyn.

Mit spørgsmål er i sin enkelhed:

Er det i orden, at man tager planter (kærmysse som vorterod) for ved selvsyn at konstatere hvad der står at læse i bøgerne? (Selvfølgelig holder man sig fra de fredede....)

Mvh.

Johnny H.

PS. Jeg har tidligere set både både kærmysse og ingefær (inden jeg vidste hvad de var) og jeg blev grebet af en respekt og ydmyghed, som gjorde at det var rigeligt at have fået oplevelsen at se dem. Men lige nu kæmper etikken mod graveskeen.


De senest indberettede arter i Naturbasen: