Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. marts 2014

Noget post-væsen...

Var forbi denne buske (og dens nabo) i dag. Igen. Og de har det såmænd vist ganske fint :-)

Men jeg kunne nu godt tænke mig at finde ud af, hvad jeg skal kalde dem.

Sidste år havde jeg en tråd, som ikke rigtig førte til et resultat www.fugleognatur.dk...show_message

Andet end at den (bladene) minder om Grønlandsk post.

På Rødlisten www2.dmu.dk...data... står der (stadig) om Mose-post: I Knudmose ved Herning blev der i 1995 fundet 2 individer af en Rhododendron tomentosum lignende art. De to individer er tilset i 2006 (Christiansen, Tranbjerg & Hammer 1999, Ærenlund Pedersen (pers.comm) 2008). Men planterne er mere bredbladede end typiske R. tomentosum og oprindelsen af planterne og deres taxonomiske status er endnu uklar.

Nu har jeg så kigget lidt på den igen - og Grønlandsk post har 5-8 støvdragere, mens Mose-Post har 10 støvdragere.

Den i Knudmosen har 10 støvdragere.

Så en Mose-Post med forkerte blade, eller Grønlandsk post med forkerte blomster.

Eller noget helt tredie...

Så nu er mit spørgsmål: Hvordan finder jeg ud af hvad det er? Sender noget af planten et eller andet sted hen til et klogt hovede? Kalder den Knudmose-Post og beder om at få godkendt en helt ny art? ;-) Er der yderligere nogle forvekslingsmuligheder?

Jeg trænger til at få min nattesøvn tilbage, så håber ''mysteriet'' kan opklares én gang for alle :-)


Foto: Henrik Dissing

De senest indberettede arter i Naturbasen: