Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. marts 2014

Et gammels uafklaret spørgsmål - fra Grenå strand: Gul Hø?

Jeg sidder og roder med nogle af de mere sjældne Storsommerfugle - og kommer forbi både Hunnen af Sydlig Høsommerfugl og Gul høsommerfugl.

I starten af min Fugle&natur-karriere (måske 2001) lavede jeg engang en tråd om en ret stor, hvidlig sommerfugl, set i strandklitterne ved Grenå strand-syd.

Jeg husker tydeligt, at det ikke var en art, jeg før havde set - såsom Stor Kål osv. - Altså jeg oplevede det som "noget særligt, jeg så" - selv om jeg ingen stor sommerfugle kendskab havde dengang.

Jeg var måske omkring noget Apollo dengang, men det blev selvfølgelig afvist, hvilket nok var "fair nok" - men jeg overvejer, om det ikke i stedet kunne have været Gul Høsommerfugl.

- og faktisk, så er der lavet en observation af Gul Hø, fra Havknuden, Grenå syd, i 2009 (dvs. max 2 år før)

- så hvorfor så ikke også noget i den stil i ca 2011?

Nu kender jeg ikke størrelsen på de 2 nævnte, men den var så vidt jeg husker min. på størrelse med en STOR Nældens takvinge.

mvh Kjeld

De senest indberettede arter i Naturbasen: