Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. april 2014

Østlig Takvinge

Siden d. 20 marts hvor jeg sidst fotograferede den Østlige Takvinge i Pinseskoven, har jeg kun observeret uden foto d. 23 - 30 & 31 marts.

Men d. 7 april 2014 lykkedes det at fotograferer en Østlig takvinge igen;

Der har været en periode med ustabil vejr, hvor temperaturen sjældent kom over 8 grader. Først i går kom den en anelse højere op.

Men det var først idag kl. 12:20 at solen kom igennem skyerne. Jeg fik travlt med at cykle afsted, ude i Pinseskoven hvor jeg ankom kl. 12:35, kl. 12:50 så jeg den første dagsommerfugl en Dagpåfugleøje flyve forbi, kl. 12:59 så jeg en slidt Sørgekåbe han som jeg har set tidligere, og fotograferede igen. Men så kl. 13:07 dukkede der en rød takvinge op, det var den lille Østlig Takvinge han som jeg ikke har set siden d. 11 marts! Desværre begyndte skyerne at trække sig sammen igen kl. 13:20 så måtte jeg cykle hjem igen. Allerede kl. 14:00 sad jeg foran skærmen og tjekkede mine skud og film. Det var en kort tur.

Den kan ses på; www.danske-natur.dk/index

Her den lille han fra i dag.



Foto: Lars Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: