Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. april 2014

Kvan?

Igennem alle årene her i Hulsig (1968-2006), har jeg tænkt at en flok skærmplanter, der voksede på breden af en bæk nær stranden, var kvan. Den har en krydret duft og har (så vidt jeg erindrer kugleformede og grønne skærme - men dengang har jeg ikke været nøjagtig med iagtagelserne - det var før min F&N periode ;-))

Siden er jeg blevet opmærksom på, at der også er noget, der hedder Angelik - og den kender jeg nu vældig godt fra Rødding-området.

Jeg kan se i Felthåndbogen, at Strand-kvan har runde stilke på grundbladene (i modsætning til Angelik, der har rendeformede stilke på grundbladene)

Jeg er dernæst klar over, at der skal blomster til, for at lave en endelig skelnen til Fjeld-kvan - og det er måske nødvendigt, idet jeg kan se, at Hans Ø. har observeret en Fjeld-kvan på Hulsig hede???

Så det kan være, jeg "smutter forbi" til sommer, når jeg alligevel er kommet nordenfjords ;-)

Men foreløbig har jeg behov for, at være sikker på, at det ikke er en Angelik ... Og den er jo kun vegetativ p.t.


Foto: Bodil Toft

De senest indberettede arter i Naturbasen: