Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. april 2014

Niels Faurholdt 19-4-2014

I går formiddag modtog jeg den triste besked, at Niels Faurholdt var død i Athen under Dansk Botanisk Forenings forårsekskursion.

Jeg har arbejdet sammen med Niels igennem mange år, men oplevede kun at møde ham ved 2 lejligheder. Første gang i juni 1989 hvor jeg og salig Anfred Pedersen, Vordingborg blevet guidet rundt i Jydelejet og Klinteskoven på Møn, på Ulvshale og Nyord - en pragtfuld dag. Niels var i sit es og nød at vise "sine" orkideer frem. Frokosten indtog vi ved Busene Have, hvor Anfred nød en elefantøl og højt belagt smørrebrød, mens Niels og jeg nøjedes med et par klappere.

Det var en fornøjelse at samarbejde med Niels - altid målrettet og ihærdig, hjælpsom og imødekommende.

Vores sidste fælles projekt blev Giftige Planter fra BFN´S forlag, men på mit bord ligger skitse til en tegning af en småplante af Eng-Klaseskærm, som skal bruges i Niels og Henrik Tranbergs artikel om strandengenes aristokrater.

Tak Niels -

Æret være dit minde.


Foto: Fra Danmarks Skærmplanter

De senest indberettede arter i Naturbasen: