Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. juni 2007

Fototur til Sverige, bjørne.

Som lovet en lille rapport fra Sverige.

Jeg tog til Sverige med det formål at fotograferer Den skandinaviske brune bjørne.

Jeg havde lejet en hytte i Sveriges bjørnetættes område, Sånfjellets nationalpark.

Ham, der skulle udlejede hytten til mig, var lokal bjørneguide. Så det var meningen at han skulle fortælle mig hvor bjørne var på dette tidspunkt. Men da jeg ankom til Dalsvallen var det to unge Hollænder der tog imod mig. De havde købt stedet en mdr. forinden og havde selvfølgelig intet lokalkendskab. Så der røg al viden om lokalkendskabet. Det var lidt af en streg i regningen.

Nå, der var jo ikke andet at gøre end at komme ud og lede. Jeg brugte de første par dage til at lære området lidt at kende. Og en ting er sikkert, der er en forholdsvis stor bjørnebestand i området for der er masser spor. Kradset træstammer, afflået bark på stammerne, ekskrementer osv.

Jeg udvalgte mig et område på ca. 10 x 10 km, som jeg hovedsalig ville koncentrer mig om.

Jeg var i skoven så meget jeg kunne, men det var om natten/morgen jeg sad helt stille og ventet.

Jeg gik ud i skoven ca. kl. 02 og var der hvor jeg nu skulle være ca. kl. 03.30- 04.00 og sad og ventede på at der lige skulle komme en bjørn forbi!!! Det gjorde der ikke!!!!

Det er som at lede efter en nål i en høstak.

Det tætteste jeg var på, var en morgen jeg sad og ventet på en skråning. Jeg hørte en bjørn skrabe i en træstamme lidt bag ved mig, men den kom selvfølgelig ikke forbi mig.

Jeg så masser af andre dyr, Moose (Elg) 4 gange, masser kaniner, hare, mus, egern osv. masser Tjur (både hanner og hunner) og masser af andre fugle. Især er der mange spætter.

Alt i alt var det en god tur, men altså ingen bjørne.

Det kan absolut anbefales at tage der op. Dyrelivet er fantastisk.Eller hvis man er til fiskeri er det også et fantastisk område.

Eigil



Foto: Eigil Rasmussen

De senest indberettede arter i Naturbasen: