Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. maj 2014

Kunne denne larve være Hydriomena furcata - Vatret Bladmåler?

Er lidt på glatis, her. Fandt denne larve for nogle dage siden, i et halv-industriområde i Randers, nær havnen, hvor der står et større blandet krat - inkl Pil.

Herpå fandt jeg denne meget lille larve - højst 10 mm, måske mindre.

Jeg havde desværre kun et mindre lommekamera med - deraf billedkvaliteten (altså "mangel på samme" ;-) )

Bemærk det rødlige hoved og den rødlige bagende, som furcata netop har.

Desuden har den disse sjove "indhak" af hvidt ind mod midten, fra de hvide subdorsallinier.

Sammenligning:

www.lepiforum.de/lepiwiki.pl...

(særligt de nederste larvefotos)

www.lepidoptera.eu/show.php...

ukmoths.org.uk/show.php...

Ved at søge lidt på observationer af furcata ser det faktisk ud, som om en del har fotograferet imago i en kreds af byer rundt om Randers, så den er i hvert fald i området.

Jeg vil forsøge, om jeg her i weekenden måske kan komme forbi igen, med lidt bedre udstyr og få lidt mere detaljerede fotos - men det er ikke sikkert, det bliver muligt.

Jeg ved heldigvis lige, hvor jeg skal finde den, med mindre den er blevet til fugleføde i mellemtiden. Jeg har nemlig mødt den en uge tidligere - på samme blad.

Et alternativ kunne være sort udgave af Lille frostmåler - men det tror jeg nu ikke så meget på.

www.lepiforum.de...pic18954.jpg

mvh Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: