Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. maj 2014

Nellikerod: Eng-, Høj- diverse kendetegn?

I dag opdagede jeg noget nyt på en sti, som jeg (sammen med hunden) utrolig ofte går på.

Det er en sti, som ligger hvor den gamle "Kleinbahn" gik fra Rødding mod syd. Der er træer på begge sider, hvor den østlige side er fugtigst, med en vandholdig grøft før den trægruppen på flere rækker. Den vestlige side er knap så fugtig, har ingen grøft og kun een række træer før markerne.

På den østlige side voksede der (sådan som jeg vurderer det) Eng-Nellikerod

Men jeg bemærkede, at de Eng-Nellikerod, som jeg hele måneden har iagtaget på den vestlige side, var temmelig meget højere, havde nikkende blomster - men fortrinsvis gule eller svagt orange - og især var mer "sprunget ud" end jeg synes nogen af de "østlige" var ...

Derfor kunne jeg godt tænke mig, at der var nogen, der ville fortælle mig, hvilke kendetegn I har brug for, for at vurdere om der er tale om 2 forskellige arter?

PS.: Jeg synes ikke jeg så Feber-Nellikerod, men vil være opmærksom på de næste gang (de er observeret oppe i den nærliggende skov sidste år af Inger Nagstrup, ser jeg ;-))

PPS: jeg tog nogle billeder - fortrinsvis af blomsterne, men tror I har brug for noget med bladene også?


Foto: Bodil Toft

De senest indberettede arter i Naturbasen: