Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. maj 2014

Nattergal - sang

Jeg sidder og læser diverse tekster omhandlende nattergalen. Og især sangen.

I den forbindelse er der et par ting jeg undrer mig over, og håber at nogen hér på siden evt. kan hjælpe med.

1.Hvis nattergalens sang er territoriehævdende, hvordan kan det så forklares at hér på Amager Fælled holder de enormt lange pauser (andre sangfugle synger næsten uafbrudt i døgnets lyse timer). Pausen varer fra flere minutter til tilsyneladende helt at ophøre for resten af dagen/natten. Det er ikke fordi de flytter et andet sted hen. Dagen efter kan de høres præcis samme sted.

2.Der bliver skrevet rigtigt meget om analyse af sangen hos nattergal. Hvordan man analyserer den ved at afspille i langsomt og meget langsomt tempo. Og at mennesket kan høre den på op til 2km’s afstand. – Men jeg kan ikke finde noget der fortæller om nattergalens egen hørelse. Så hvad ved vi egentlig om sangens funktion/modtagelsen, hvis vi ikke ved om hunnen reelt opfatter dels sangen over lang afstand, dels om den opfatter alle de nuancer, mennesket afslører ved at afspille sangen i langsomt tempo?

3.Er der undersøgelser der fortæller om/hvorfor en fugl (her nattergalen) ikke får høreskade/tinnitus ved den kraftige lydpåvirkning? Der skrives at der på et par meters afstand kan måles et støjniveau på op til ca.80db. (I menneskeligt regi skal der stilles høreværn til rådighed ved 80db, og brugen af samme er påbudt ved 85db).

Mvh.

Johnny H.

De senest indberettede arter i Naturbasen: