Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. maj 2014

Orangemyre spiller død?

Halløj :-).

Tja, lige her for små 20 minutter siden fandt jeg en dronning af Orangemyre og jeg valgte at finde en af mine godt egnede bøtter til hende og indrette det, og se om hun kunne finde på at lave rede deri. Det er en tør side, bestående af helt tørt jord, og en fugtig side, bestående af noget vat tilføjet med få dråber vand.

Det "sjove" er så at når jeg sætter hende derned i, så ligger hun sig på

Maven og stritter benene opad ud i hver deres retning. Så snart jeg tager hende op igen og sætter hende på min hånd så samler hun benene ind igen og går videre...VIRKELIG INTERESSANT! Jeg har aldrig set denne opførsel hos en myre før, hverken arbejder eller dronning. Ved i hvad det betyder? Jeg har prøvet at tage hende op og sætte hende ned sådan 7-10 gange og det samme er sket alle gangene. Det er som om så snart hun bliver sat ned, så låser hendes led sig fast, men så snart jeg tager hende op så fungere det hele igen...

Håber i kan give mig et svar, jeg finder det meget interessant!

Mvh. Frederik

De senest indberettede arter i Naturbasen: