Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. maj 2014

Hvilken Glyphipterix?

Dette møl blev set d.16.5.2014 i Virksund, i fugtigt skov/mosemiljø. Det var en meget lille skabning - dens længde, som den ses siddende her i profil, vurderer jeg til ikke mere end 3 mm. Så vidt jeg husker, er det et blad af skvalderkål, den sidder på.

Billedet er totalt mislykket, men jeg har ikke bedre - undskyld. Det var dog nok til at få mig overbevist om, at dyret må være en Glyphipterix, men om det så er G. simpliciella eller G. haworthana, kan jeg ikke finde ud af, da jeg simpelthen endnu ikke har fattet, hvori forskellen på disse to arter består.

Det er jo heller ikke sikkert, at forskellen er af en sådan art, at den afslører sig på et så dårligt billede som dette. Men jeg elsker at få sat navn på dyrene, så... kan nogen mon oplyse og hjælpe mig?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: