Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. maj 2014

Bladrulleres ruller

Knudmosen, Herning - 18/5 2014

I denne tråd www.fugleognatur.dk...show_message spurgte jeg til en edderkop, som sidder på nogle sammenrullede blade. I birk, så vidt jeg kan bedømme.

Jeg anså i første omgang bladrullen for at ''tilhøre'' edderkoppen, men rullen må være fremstillet af en bladruller.

I tråden bliver foreslået Poppelbladruller, men hvis jeg har ret i at det er birk, kunne det også være en Birkebladruller (som jeg før har fundet på lokaliteten www.fugleognatur.dk...show_message ).

Når jeg søger fotos på nettet, så ligner ''min'' rulle noget lavet af poppelbladruller (flere blade rullet sammen), mens rullerne lavet af birkebladruller ser ud til at bestå af et enkelt sammenrullet blad.

Min rulle ligner også lidt Cigarrullerens, som vist nok (?) også laver rullerne i birk.

Jeg ved ikke, hvor kræsne bladrullerne er - om de er knyttet kun til f.eks. birk eller ''bare'' primært til birk.

Kan man afgøre, hvilken art der har rullet bladene?


Foto: Henrik Dissing

De senest indberettede arter i Naturbasen: