Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. juli 2007

"Byduer" invaderer haven

Jeg bor i Holte i Nordsjælland, og har en del ringduer i haven (som jeg af en eller anden årsag har et svagt punkt for :-) For ca. tre ugers tid siden kom en almindelig bydue til. Og den har nu taget en hel del andre byduer med sig, og på en god dag har vi fornøjelsen af syv stykker. Uden at vide noget som helst om duer, har jeg en teori om, at de alle er i familie sammen - måske på nær den aller første der kom. De har nemlig alle noget hvidt i fjerdragten. De er ufattelig smukke. Ingen forkrøblede kløer eller ben, som man jo tit ser inde i byerne. I starten troede jeg, at en brevdue-person var flyttet til nabolaget, men ingen af duerne er ringmærket. Og det vil jeg mene, brevduer skal være. Jeg har efterhånden boet i en del huse med tilhørende haver gennem de sidste ni år, og har aldrig nogen sinde før set en bydue i nogle af haverne. Jeg kan såmænd ikke engang huske at have set en bydue ved Holte Midtpunkt, som er det sted i nærheden, hvor de ville være mest oplagte. Er byduerne generelt ved at brede sig, eller er det helt tilfældigt, at jeg aldrig har haft dem i haven før? Et eller andet sted frygter jeg, at der kommer flere til. Jeg har rigeligt med fugle at fodre i forvejen, og ringduerne synes at fortage, når byduerne ankommer.

Venlige hilsner

Charlotte

De senest indberettede arter i Naturbasen: