Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. maj 2014

Faunapassage ved Frederikssundsmotorvejen - hvad synes I?

Billedet er fra d. 4. maj i år og viser en af de faunapassager Vejdirektoratet, her ved Risbyåen, har fået anlagt ved den kommende forlængelse af Frederikssundsmotorvejen langs nordgrænsen til Albertslund og ind i Ledøje op forbi Smørum Golf. - Vi er her - så vidt jeg kan bedømme i Ballerup lige nord for kommunegrænsen til Albertslund.

Faunapassagen består af et fladt hulrum 60-70 cm. højt og ca. 4 meter bredt (så vidt jeg kunne måle), hvor Risbyåen løber i midten.

Jeg syne ikke, det ser særligt indbydende ud for fauna, der vil passere. Måske vil padder brug den. Og ræve og gnavere måske, men rådyr?

Så vidt jeg ved bliver der etableret noget tilsvarende ca. 1 km. østligere, hvor Harrestrup Å træder ud af Harrestrup Mose og løber under den nye motorvej.

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle meninger om denne type faunapassage.


Foto: Poul Evald Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: