Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. maj 2014

Lille Ichneumonidae historie

Hej

Tilbage i 2010 havde jeg en tråd med forespørgsel på eventuel slægt til dette billede (eller et som lignede). Jeg havde hjembragt en Zygaenidae larve med henblik på klækning. Desværre var larven under puppestadiet endt som madpakke for en snyltehveps.

Flere involverede ledte højt og lavt uden, at vi kom det nærmere end til noget Ichneumonidae. Efterfølgende sendte jeg den en tur i HymIs for mulig id. Her bestemte Camille Thirion den til Campopleginae uident. Det har jeg så været tilfreds med siden, indtil i dag hvor jeg har kigget nogle Ichneumonidae efter og atter havde fat i dette gamle billede. Det skulle så lige have en chance mere og derved stødte jeg på denne tråd www.forum.hymis.de/viewtopic.php I det næstnederste indlæg nævnes det, at Charops cantator (underfamilie Campopleginae, familie Ichneumonidae) snylter på Zygaenidae. Hvad der er endnu bedre, så er Charops cantator den eneste art af slægten i Danmark. En søgning i Google billeder viser bestemt ligheder. Om jeg nu endelig har fået den parkeret, vides ikke med sikkerhed, men det må være tæt på. Lidt morsomt, hvad man til tider opdager/finder ved en tilfældighed ;-).

VH/Mogens


Foto: Mogens Jørgensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: